6.10.2010

Artvin´in Yaşayan en Büyük Ozanlarından Dev Çınar Âşık İbrahim Kara








Artvin´in yaşayan en büyük ozanı olan Âşık İbrahim Kara´yı 08 Haber gazetesi Sorumlu Yazı İşleri Müdürü Hatice Nur Ersöz, Âşık Efkari Baba´nın oğlu Hüsnü Şentürk(78), Aşık Efkari Baba'nın köylüsü olan Yolüstü (Basa) Köyünde yaşayan ve aynı zamanda köyün muhtarı olan Âşık Coşari, 08 Haber gazetesi başyazarı, kültür sanat köşesi editörlerinden Sami Özçelik birlikte ziyaret ettiler.

3 Ekim Pazar günü önce Çayağzı’ndaki evinden Âşık Efkâri Baba’nın oğlu Hüsnü Şentürk´ü aldık. Daha sonra Ardanuç Yolüstü Köyü´ne giderek Âşık Coşari´yi alarak oradan Şavşat Meşeli Köyü´ndeki Âşık Kara´yı ziyaret etmek için yola koyulduk.

Artvin´den Hüsnü Şentürk ve Hatice Nur Ersöz ile hareket ettiğimizde hava parçalı bulutluydu. Ardanuç´tan dönüşte Şavşat´a doğru yola çıkıldığında yağmur başlamış, ara ara yağıp kesiyordu. Şavşat Meşeli Köyü, Şavşat Kaledibi’nden ayrılan yol ayrımından sonra 22 kilometre uzaklıkta. Âşık Kara´nın evine giderken köy merkezinden âşığın mahallesine kadar yine 08 Haber gazetesi köşe yazarlarından bu köylü olan Ardahan Dernekler İl Müdürü Sıddık Alagöz eşlik etti. Âşık Kara´nın evine yaptığımız ziyarette Hüsnü Şentürk´ün birbirlerine karşı duydukları saygı, sevgi ve memnuniyet gözlerden kaçmadı. Âşık Coşari büyük usta Âşık Kara´nın elini öperek âşıklıkta çok büyük öneme sahip olan saygıyı gösterdi.

ÂŞIKLAR YANAN MUM GİBİDİR!

Bizleri evinde ağırlayan Âşık Kara, oldukça duygulu ve içten bir konuşma yaparak şunları söyledi;

"Dostlar, canlar, yarenler hoş geldiniz. Âşıklar yanan bir mum gibidir. Hep etrafını aydınlatır. Kendisinden önce toplum gelir. Âşıklar halkın ortak değerlerinin temsilcileridirler. Onun için âşığın ağzından çıkacak her söz çok önemlidir. Âşıklar bir toplumun çimentosudur, harcıdır. Hep olumlu, birleştirici, toplumu birbirine kaynaştırıcı bir rol oynarlar. Bir de âşıklar geçmişimizdeki kültürümüzün genç kuşaklara taşınması için köprü vazifesi görürler. Kültürümüze, geçmişimize sahip çıkmalıyız. Benim yaşım artık kemale erdi. Efkâri Baba beni doğurdu. Fakat ne yazık ki ben kimseyi doğuramadım. Âşık dili ile söyledim. Ne demek istediğimi anladınız. Ama olur ki anlamayanlar olabilir, onlar için şöyle açıklayayım; beni yetiştiren, âşıklık geleneğinin içinde yer edinmem için yardım eden, elimden tutan kişi rahmetlik ustam Âşık Efkâri´dir. Fakat ben naçar kaldım. Bir kişiyi bile yetiştiremedim. Onun için içim buruktur. Ama gördüğüm kadarı ile Âşık Coşari kendisini gayet güzel yetiştirmiş. Genç bir âşık. Ben 86 yaşındayım. Artık nefesim yetmiyor, kafam eskisi gibi değil. Ancak ben âşıklık geleneğini ölünceye kadar tıpkı ustam Âşık Efkâri gibi sürdüreceğim.” dedi.

RAHMETLİ BABAM EFKÂRİ, ÂŞIK KARA´YI ÇOK SEVERDİ.

Daha sonra konuşan Âşık Efkari´nin oğlu Hüsnü Şentürk ise şunları söyledi; "Babam rahmetli Âşık Kara´yı çok severdi. Onu her gittiği yere götürür, tanıtırdı. Âşık Kara gerçekten dolu dolu gerçek bir âşıktır. Babam onun büyük bir âşık olduğunu çok iyi biliyordu. Âşık Kara´nın dediği gibi altının değerini elbetteki sarraf biliyor. Babam Âşık Kara´nın değerini herkesten çok iyi biliyordu. Konya Âşıklar Bayramına katılan Âşık Kara Artvin´in yüzünü ağ etmiştir. Babamı çok kere aldığı birincilik ödülleri ile mutlu etmiştir. Babam o yıllarda orada jüri üyeliği de yapıyordu. Bugün Âşık Kara´yı bir kere daha görmek nasip oldu. Bunda 08 Haber gazetesinin çok büyük katkıları var. 08 Haber gazetesine bir teşekkürüm de bir buçuk yıl boyunca Âşık Efkâri´nin şiirlerini yayınlayarak tanıtımında çok önemli bir çalışma yaptı. Şimdi de Âşık Kara´´nın şiirlerini yayınlamasını, onu da tanıtmasını rica edeceğim. Zaten 08 Haber kültürümüze, sanatımıza en çok eğilen bir gazete. Bir kez daha teşekkür ederim. Âşık Kara´yı gayet sağlıklı, neşeli, huzurlu, mutlu ve samimi gördüm. Bu yüzden ben de çok mutlu oldum. O ayakta konuşurken zaman zaman beni duygulandıran dizeler, şiirler okudu. Babamın hatıralarını bir kez daha canlandırdı. Allah uzun ömürler versin. Sağlık, esenlik versin.”

EĞER ÂŞIK KARA MÜSAADE EDERSE ÂŞIKLIK GELENEĞİNİN BAYRAĞINI BİR BAŞKASINA DEVREDENE KADAR BEN TAŞIMAK İSTİYORUM

İlk kez Âşık Kara ile karşılaşan ve ziyaret eden Âşık Coşari, Âşık Kara´yı gayet dinç, sıcak ve çok samimi bulduğunu belirterek şunları söyledi; "Ben âşklık konusunda aynı zamanda benim köylüm olan ve az önce büyük üstat Âşık Kara´nın belirttiği, Artvin´in büyük değerlerinden birisi Âşık Efkâri´den çok etkilendim. Dolayısı ile âşık Efkâri´nin temelde her âşığın yetişmesinde kıvılcım olduğu bir gerçektir. Âşık Kara, Efkâri Baba´nın kendisini yetiştirdiğini belirtti. Kendisinin kimseyi yetiştiremediğini, dolayısı ile âşıklık geleneğinin bayrağını teslim edecek kimseyi yetiştiremediği için burukluk hissettiğini söyledi. Eğer kabul ederse Âşık Kara´nın vereceği ozanlık bayrağını bundan sonra ben taşımak istiyorum. Ömrümün yettiği kadar bu bayrağı taşıyacağım. Ben kime devrederim? İşte mesele burada. Ama benim bir oğlum var. Henüz küçüktür. Bakıyorum âşıklık üzerinde çok güzel bir ilgisi var. Onu mutlaka yetiştireceğim. Dolayısı ile yaşayan büyük ozanımız Âşık Kara´nın Efkâri Baba´dan aldığı feyizi ben yaşatmaya devam edeceğim. İmkan ve ortam oluştuğunda bütün yarışmalara katılıp Âşık Efkâri Baba ve Âşık Kara´yı temsil etmeye devam edeceğim. Ben de çok mutlu ve çok memnun oldum. Buraya gelmemize vesile olan herkese çok teşekkür ediyorum.

ÂŞIK KARA, SADECE ARTVİN´İN DEĞİL, TÜRKİYE´NİN YAŞAYAN EN BÜYÜK OZANLARINDAN BİRİSİDİR
Ardahan Dernekler İl Müdürü aynı zamanda Âşık Kara´nın köylüsü Sıddık Alagöz de âşıklık geleneğinin yaşatılması gerektiğini, bunun için sadece vatandaşların değil, herkesin bu kültürümüzün yaşatılması için özel çalışmalar yapması gerektiğini belirterek şunları söyledi:
"Âşık Kara, sadece Artvin´in değil, Türkiye´nin sayılı büyük âşıklarındandır. Âşık Kara, kendi dönemi içinde Artvin´i çok güzel temsil etmiştir. Bugün yaşayan en büyük ozanımızdır. İspatı zaten üstünde taşıdığı birincilik madalyaları ve katıldığı yarışmalarda aldığı dereceleri gösteren onlarca belgedir. Bugün 90 yaşına dayanmış. Ancak o halen bu kültürün en önemli temsilcisi. Ben Âşık Efkâri’yi 08 Haber’den bir buçuk yıl boyunca okudum. Efkâri, Artvin´de âşıkşık geleneğinin oluşmasında önemli bir mihenk taşı. . Allah rahmet eylesin. Bugün oğlu ile de tanışma fırsatımız oldu. Bundan ayrıca memnun oldum. Âşık Kara neredeyse bir asırlık yaşamını yazdığı şiirlerle, sözlerle ve kültürümüzü yaşatmaya adadı. Âşık Coşari´yi dinledim. Ben de bu konuda oldukça alakalıyım. Bunun nedeni de Âşık kara´dır. Sürekli âşıklık geleneği nedir? Nasıl aşık olunur? Gibi sorular sorardım. O da bana sıkılmadan cevap verir, uzun uzun anlatırdı. Hatta hiç unutmam; yayladan yaya geliyorduk. Yayla çıkışında başladığı âşıklık anlatımını 5 saat boyunca köye gelene kadar sürdürdü. Düşünün kim bu kadar uzun süre hiç durmadan, üşenmeden en detaylı şekilde sorulan soruya cevap verir? İşte Âşık Kara böyle bir değerdir.

ÂŞIK KARA İLE BULUŞMAK BUGÜNE NASİPMİŞ…

08 Haber gazetesi Yazı İşleri Müdürü ve Artvin Zihinsel Engelliler Derneği Başkanı Hatice Nur Ersöz de âşıklarla ilgili olarak son yıllarda daha çok araştırma yaptığını, kültürümüzde önemi bir yeri olan bu geleneğin kaybolmaması ve yaşatılması için çalışma yapılması gerektiğine inandığını belirterek şunları kaydetti;

"Buraya gelmeden çok önce planlarımız vardı. Ancak bütün şartlar bir türlü oluşmuyordu. Biz hazır olsak Âşık Kara burada olmuyordu. Âşık Kara ile görüşmek bugün kısmet oldu. Âşık Kara, geçen yıl epey bir rahatsızlık geçirdi. Ama şimdi görüyorum ki maşallah´ı var. Çok hoş, samimi, sıcak bir insan. Buraya gelen bu ekip zaman içinde oluştu. Buraya gelen Hüsnü Şentürk ve Âşık Coşari, Âşık Kara ile bağlantısı olan, aynı duyguların insanları. Çok yararlı bir ziyaret ve buluşma oldu. Keşke imkanlar olsa da bunu her yıl tekrar edebilsek. Kültürümüz adına daha çok katkı sağlayabilsek. Ama biliyorsunuz ki; yerel gazetelerin gücü de çok sınırlıdır. Gücümüz ölçüsünde kültürümüz için çalışmalarımız sürecek. Âşık Kara ve eşine çok teşekkür ediyorum. Bizi çok güzel ağırladılar. Onlar dünyanın en tatlı insanları. Ben de Âşık Kara ile tanışmanın mutluluğunu tattım. Allah uzun ömürler ve sağlık versin. Âşık Kara ile yapılan söyleşi ve sohbetin ardından tekrar yola çıkmak üzere Âşık Kara´nın evinden ayrılarak yola çıktık. Saat 20.00´de başlayan yolculuk 10.30´da aynı güzergah izlenerek sona erdi.”

AYRILIK VAKTİ…

Aşık Kara ziyaretinde maddi manevi desteklerini esirgemeyen başta Sel-Kay Otomotiv ve Artvin SES Turizmine, bir yıldan uzun süredir Âşık Kara ile görüşmemizi, radyoda birlikte program yapmamızı isteyen, kültürümüze karşı son derece duyarlı olan Zeki Kurt´a, bizimle beraber Âşık Kara´yı ziyaret eden Hüsnü Şentürk´e, Âşık Coşari´ye 08 Haber gazetesi olarak çok teşekkür ediyoruz.

ÂŞIK KARA KİMDİR?

1927 yılında Şavşat’ın Dabatzrul (şimdiki adı Meşeli) köyünde doğdu. Asıl adı İbrahim Kara’dır. İlkokulu köyünde okudu.

Köyüne gidip gelen âşıklardan etkilenerek âşıklık geleneğini öğrendi. Yaklaşık 14 yaşında rüyasında bade içtikten sonra şiir söylemeye ve bağlama çalmaya başlayan Âşık Kara, önceleri yöresinde öğrendiği Hodlu Şamili, Zülali, Sümmani, Şenlik gibi âşıkların eserlerini de söyledi. Zamanla kendi şiirlerini seslendirdi.

Gerçek anlamda ilk bağlama derslerini, askerliği sırasında Ürgüplü Şükrü Usta’dan aldı. Askerlik dönüşünde kendini daha da geliştirmiş olarak birçok âşıkla karşılaşıp bilgisini pekiştirme olanağı buldu.

Türkiye’nin çeşitli yerlerinde şenliklere katılan Âşık Kara, ziraat odaları başkanlığı, bankacılık, ambar memurluğu gibi değişik görevlerde bulundu.

Şiirlerinde ülke sorunları, sevda gibi değişik konuları işleyen Âşık Kara’nın birçok yerde aktarılan şiirlerinin bir bölümü ise HAGEM tarafından Nurlar Dökülsün« (1990) adıyla yayımlandı. Daha sonra 2003 yılında "Güzel Şavşat´ım" isimli ikinci şiir kitabı yayınlandı. Kış aylarında çocuklarının yanına gidiyor, yazın Şavşat Meşeli köyü´nde yaşamını sürdürmeye devam ediyor.
Kaynak : 08 HABER MERKEZİ

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

yeni yorum

Artvin Dailymotion Video

>